יום שלישי, 8 ביוני 2010

הגנטיקה של היהודים

אחת מהבעיות בהיסטוריה של היהודים והיהדות היא שמעורבים בה הרבה מיתוסים דתיים, כך שקשה לדעת מה אגדה ומה אמת, ומה הסיפור ההיסטורי האמיתי. אחת מהנקודות האלו הוא מוצא היהודים בארצות השונות, ובייחוד באירופה - האם הם כתוצאה מגלות בית שני, כפי שטוענת המסורת? או שמא מהכוזרים, או אולי מקבוצות מקומיות שהתגיירו במאות הראשונות לספירה, או מה?

מקור אחד למידע אמין בסוגיות כגון אלו הוא ניתוח של הגנטיקה של אוכלוסיות. כבר יש כמה מחקרים כאלה, שמראים דברים שונים, ולא אדבר עליהם הפעם. במקום זה, אזכיר מחקר חדש שמתחיל להתוות כיוון בסוגיה זו. על סמך ניתוח של מספר רב של אתרים גנטיים ממספר קבוצות אוכלוסיה, המחקר מאפשר לשחזר, חלקית, את ההתפתחות האתנית של היהודים.

התמונה העיקרית היא שהיהודים הם קבוצה נפרדת היטב גנטית. הם קרובים לאוכלוסיות המזרח-תיכוניות ולאירופאיות. מבחינתי, ההפתעה כאן היא בעיקר בריחוק היחסי של האוכלוסייה הפלסטינית. בעוד הדרוזים והבדואים יושבים בנחת בשולי הצבר היהודי, הפלסטינים מרוחקים לא במעט, מרחק הדומה לעמים אירופאים כגון סרדיניה או צרפת. חסר לי כאן מידע גנטי משלים על עמים אחרים, כגון הסורים, עיראקים, קופטים, וכדומה, וגם המאמר ככלל מדבר על כך שהאוכלוסיות הים תיכוניות מהוות קבוצה קרובה ובעלות קשרים זו לזו, כך שנראה לי שזה לא מצביע על ריחוק של ממש - אבל לא ברור לי למה.

הצבר היהודי + בדואי + דרוזי בהחלט נראה לי מתאים לאוכלוסיה מקורית ים-תיכונית, שהיהודים זזו ממנה לכיוון אירופה בקרב יהדות אירופה ולכיוון אחר בקרב המזרחיים (יהדות עיראק ואיראן).

(בתמונה קיצורי שלושת-האותיות הן של קבוצות יהודיות, למשל ITJ עבור יהודי איטליה. אני מראה רק את הצירים העיקריים הראשון והשני (PC1 ו-PC2) של השונות. האדיגי הם הצ'רקסים.

ניתוח נוסף מראה שהאוכלוסייה המזרחית (יהדות איראן ועיראק) מוצאה מאזור המזרח התיכון\מזרח אסיה, ואילו ליהדות המערב יש מוצא זהה אך בעירוב משמעותי (בין 20% ל-60%) של דם אירופאי. ההתפצלות בין האירופאים\סורים למזרחיים התרחשה לפי הסימולציות של החוקרים לפני כ-100-150 דורות.

הפיצול הזה מתאים לתקופה שלפני כ-2,500 שנה. נראה שבזמן זה גלו יהודים לאזור איראן ועיראק (גלות בבל), ונותרו שם מאז (ועד כמעט לימנו); ייתכן ששבר מאוכלוסיה זו התיישב בקווקז, והתמזג בקרב הצ'רקסים. מאוחר יותר, היהדות התפשטה בעולם הרומאי (היא הגיעה ל-10% בשיאה) וכך האוכלוסיות היהודיות באירופה וסוריה הם שילוב של האוכלוסייה המזרח-תיכונות המקורית היהודית, אוכלוסיה מזרח-תיכונית לא יהודית שהתייהדה, ואוכלוסיה אירופאית שהתייהדה. 

מחקר זה מראה שהעבר מאז תקופת גלות בבל תואם את הידוע לנו היסטורית, אבל לא מספיק כדי ליישב את הסוגיות הפתוחות במסגרת זו - בייחוד את השאלה אם מוצא יהדות אירופה הוא מגלות בית שני או מלפניה. צריך עוד מחקר. אבל יש כאן בהחלט מידע מעניין, וזה רק חלק מהמחקר הגנטי בתחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה